top of page

רגל סוכרתית - זה לא כל כך מתוק


אם אתה חולה סוכרת או בן משפחה של חולה סוכרת, וודאי הדריכו אותך מספר רב של פעמים כיצד שמור על כף הרגל שלך. ודאי הסבירו לך מה חשיבות השמירה על הרגל ואולי אף ציינו בפניך ואת משמעויות הזנחת הרגל. לצערנו, בעידן המודרני בו צעירים ומבוגרים חולים בסוכרת, אין להם פנאי ולעיתים רצון להשקיע זמן ומחשבה בכף רגלם.

החולה הסוכרתי יסבול לרוב (שליש מהחולים) מאיזו שהיא נוירופטיה אשר יכולה לגרום לו לפצע בכף הרגל:

  • נוירופטיה תחושתית אשר גורמת לירידה בתחושת חום-קור וכאב וחושפת את החולה לחבלות בגפה ללא שירגיש.

  • נוירופטיה מוטורית אשר גורמת לחוסר שיווי משקל, לדפורמציות של הרגל, ובעקבות כך לנטייה לפצעי לחץ ומיקרו-טראומה.

  • נוירופטיה אוטונומית- בעקבות ירידה בהזעה ובהפרשת החלב מבלוטות החלב, מתפתח עור יבש הנוטה להתבקע בקלות, ודרך הבקיעים חודר זיהום לרקמת עור כף הרגל.

בנוסף ייתכן וחולה הסוכרת יסבול גם ממחלת כלי דם היקפית, אשר גורמת לירידה באספקת הדם לגופה. זרימת דם תקינה לאזור הפצע, היא המרכיב החשוב ביותר בריפוי. מחלת כלי הדם ההיקפית יכלה להיות גם מיקרו וגם מאקרו-וסקולרית, ועולה בשכיחותה ככל שמשך הסוכרת הוא ארוך יותר.

גורמים נוספים המעצימים מאוד את הסיכון לפתח רגל סוכרתית: נעליים לא מותאמות הלוחצות או גורמות להזעה של הרגל, גיל מבוגר, עישון, מצב סוציו-אקונומי נמוך וכן גורמים פסיכולוגיים הגורמים לחולה להיות אדיש או אף הרסני כלפי עצמו.

הנוירופטיה הסוכרתית מתפתחת בהדרגה ותלויה ברמות הסוכר של המטופל ובמשך הזמן שקיימת המחלה. תופעה זו עלולה, כאמור, להוביל לפגיעה בגפיים התחתונות ולהתפתחות של כיבים ברגליים.

ישנם שני סוגי כיבים

1. כיבים שהם משניים לנזק שטחי בעור

2. כיבים כרוניים הנגרמים כתוצאה מלחץ מתמשך על עצם

אנו ברפואת חיים, ראינו חולי סוכרת, שהגיעו לבדיקת הרגל רק כאשר לא היה מנוס מטיפול כירורגי חודרני כדי להסיר את כל הרקמות הנגועות בזיהום, ולרוב הובילו לקטיעת אצבע/ות כף הרגל בחלקה או הרגל כולה.מחצית מכריתות הגפיים התחתונות הן בקרב חולי סוכרת וכמעט תמיד היה פצע קודם לקטיעה. התופעה היא לעיתים בלתי נמנעת אך הכיבים הם בהחלט תופעה נמנעת.מדינת ישראל ומע' הבריאות מוציאות מיליוני שקלים בטיפול בחולים שעברו קטיעה ובשיקומם. חולים כאלה מפסיקים לעבוד וחווים תחלואה נפשית נלווית.

אנו ברפואת חיים מאמינים שמניעה טובה ונכונה יכולה לצמצם את היקף התופעה, אך גם מודעים לכך שחולים אינם מספיק ערניים לחומרת הבעיה וכפי שנאמר, במידה ויגיעו לבדיקה, זה יהיה לרוב מאחר מידי. מתוך אמונה בצורך להנגשת השירות, פיתחנו ברפואת חיים את "סיירת סוכרת"

מטרת השירות היא:

1. איתור של חולים חדשים הסובלים מנוירופטיה סוכרתית

2. איתור פצעים או ממצאים מחשידים אצל חולים קיימים

מי בסיירת סוכרת?

צוות טיפולי המגיע לבית המטופל אחת לשבוע ומבצע בדיקת מנע קצרה שיכולה להציל את כף הרגל.

הבדיקה כוללת:

1. הסתכלות על כף הרגל

2. בדיקת דפקים

3. בדיקת תחושה

הדרכה מקצועית לטיפול נכון ברגל ולמניעת פצעים

ברפואת חיים נוכל לעזור לך להתאים נעליים מיוחדות למצב הרגל, לייעץ לך בנושא איזון הסוכר שלך ואף להצמיד לך מאמנת בריאות לשיפור יכולת ההתמודדות שלך עם המחלה.

הזמן עוד היום את אחות הסיירת שלנו לביקור בית וייתכן ויימנע ממך סבל רב.


bottom of page